wtorek, 20 czerwca 2017

Obroża półzaciskowa /DIY


Witajcie!
Pod poprzednim postem kilka razy pojawiło się pytanie jak wykonałam obrożę półzaciskową dla Astora, tak więc postanowiłam napisać o tym krótki post, który będzie zawierał (mam nadzieję) nieskomplikowane opisy i  instrukcję obrazkową. 
Na wstępie chciałabym przeprosić was za moje niedokładne, amatorskie rysunki.
Starałam się, żeby były czytelne i wyraźne ale gdyby ktoś nie zrozumiał jak wykonać obrożę - proszę napisać w komentarzu i/lub TU.
Dodam tylko, że oprócz obwodu szyi psa nie wykonywałam żadnych innych pomiarów, wszystko robiłam ,,na oko", dlatego oprócz moich wskazówek róbcie przymiarki na psie zanim coś utniecie/zaszyjecie.
Zapraszam! :)
MATERIAŁY
Potrzebne nam będą:
- nożyczki,
- nić i igła/maszyna do szycia,
- taśma nośna (najlepiej parciana lub polipropylenowa)
- 3 kółka kaletnicze o takiej samej średnicy,
- ogień (w moim przypadku świeca)

Uwaga!
Szerokość taśmy powinna być odpowiednia do wielkości Twojego psa (w naszym przypadku były to 3 cm), średnica kółek kaletniczych zaś nie może być mniejsza niż szerokość taśmy.


1. Zmierz obwód szyi psa
Mierząc szyję psa włóżcie pod centymetr dwa palce, tak by obroża miała trochę luzu i z półzaciskowej nie zrobiła się zaciskowa ;)
2. Utnij kawałek taśmy
I tutaj już musicie ustalić długość sami, pamiętajcie że ucięty kawałek musi być dłuższy niż obwód szyi psa, ponieważ do obu końców odcinka doszyjemy kółka kaletnicze.
Proponuję zostawienie po ok. 6 cm po obu stronach co daje nam +12 centymetrów do obwodu szyi psa.
(np. jeśli obwód szyi naszego psa wynosi 32 cm ucinamy kawałek o długości 44 centymetrów)


3. Przypal końce uciętej taśmy
Robimy to po to, żeby materiał się nie siepał. 


4. Taśmę przełóż przez kółko kaletnicze.


5. Czynność powtórz na drugim końcu i zaszyj.
Wykorzystajcie ok. 6 cm po każdej stronie na zaszycie. Musi to być solidny ścieg, najlepiej sprawdza się zygzakowaty. Ja przejeżdżam kilka razy tym właśnie ściegiem na maszynie aż powstanie widoczna, gruba linia z nici. Jeśli nie macie maszyny do szycia będzie to bardziej pracochłonne, jednakże postarajcie się bo od tego zależy wytrzymałość waszej obroży! :)
Końce taśmy powinny być zaszyte po jednej stronie.


Załóżcie ten kawałek taśmy na szyję psa, po czym spróbujcie przełożyć jedno kółko przez drugie (co jest oczywiście niemożliwe), w ten oto sposób sprawdzicie czy obroża pasuje.
Nie powinna być ani za ciasna, ani za luźna.
Tak oto powstała taśma numer 1.

Uwaga!
Na tym etapie możecie doszyć polar lub inne, dowolne podszycie, które trzeba umieścić po stronie z zaszytymi końcami taśmy.

6. Utnij kolejny kawałek taśmy
No właśnie... Tutaj kompletnie nie wiem jaką długość wam doradzić.
Ten kawałek będzie regulował długość całej obroży w zależności od napięcia smyczy.
Nie przesadzajcie z jego długością, ponieważ przy zbyt długim odcinku pies z łatwością wyślizgnie się z półzacisku. Dlatego na swoim modelu przetestujcie i wyznaczcie odpowiednią długość.
Ponownie musicie dodać do wybranej długości 12 centymetrów, które zużyjecie na zaszycie.


7. Przypal końce, nałóż kółko i zaszyj.
Taśma (bez kółka) po zaszyciu powinna mieć wybraną przez was długość + 6 centymetrów.


8. Połącz
Przez kółka w taśmie nr 1 przekładamy taśmę z jednym kółkiem.


A następnie zaszywamy pozostawiając naszą taśmę (bez kółek) o długości wcześniej ustalonej.


Znowu postarajcie się wykonać solidny ścieg!
U mnie końce taśmy z jednym kółkiem kaletniczym stykają się ze sobą jak widać na poniższym zdjęciu.

GOTOWE 
Możecie cieszyć się solidną obróżką wykonaną przez was! :)
Jej zaletą z pewnością jest komfort psa, który przy nienapiętej smyczy będzie miał więcej luzu na szyi. Jej koszt to ok. 5 zł co jest wręcz śmieszną kwotą w porównaniu do cen takich obróżek w sklepach zoologicznych.

***
Na koniec taka mała dygresja - planuję dodać jeszcze jeden post w najbliższym czasie, jednakże od 26 czerwca do 10 sierpnia nie będę miała takiej możliwości.
Nasze postępy w realizacji projektu ,,Odrodzenie" opiszę prawdopodobnie pod koniec sierpnia.
***
Dziękuję za uwagę, pozdrawiam i życzę powodzenia wszystkim, którzy zrozumieli moją nieskładną instrukcję i chcą ją wykorzystać! :D :)

8 komentarzy:

  1. Instrukcja jest bardzo zrozumiała, w sumie jestem pod wrażeniem, bo sam zupełnie nie umiem opisywać czynności i wychodzi "no i ten no tego" XD. Gdyby nie fakt, że Flercia nie powinna nosić obroży przez małe problemy z tchawicą, prawdopodobnie sam bym taką chętnie wykonał. Niemniej jednak pomysł świetny!
    POzdrawiamy Bel & Fleur!
    flerekmorelek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uff... Cieszę się że wszystko jest jasne! :D
      Możecie zobaczyć też jak wykonać smycz w zakładce ,,DIY".
      Dzięki za link,na pewno wpadniemy na bloga! ;)

      Usuń
  2. Dzięki za instrukcję! Zaraz biorę się do szycia tylko przez punkcie 6 jaką długość wzięłaś na obwód szyi Astora (i jaki Astor ma obwód szyi)? To to sobie jakoś bym może przeliczyła ;P

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dokładne rysunki i instrukcja, nigdy nie szyłam obroży, może tym razem się zdecyduję:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szyłam psu szele i obroże na zatrzask, ale mam chęć zrobić teraz taką obróżkę. O Ty niedobra, mój portfel ledwo zipie i naprawdę nie potrzebuję kolejnej...

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobiłabym taką obrożę bardzo chętnie, ale mam dwie lewe ręce w kwestii szycia xD więc chyba nie pozostaje mi nic innego jak zamówić przez internet haha Ale DIY jak najbardziej przydatne :D Bardzo fajnie wyjaśnione co i jak po kolei robić
    Pozdrawiamy!
    psy-z-potencjalem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dobrze wyjaśniona instrukcja! :D Sama również szyje akcesoria dla swojego psiaka i wiedziałam już jak taką obroże uszyć, ale na pewno nie jednej osobie się ten DIY przyda! :D
    http://kundelektezpotrafii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Jeśli przeczytałeś/aś, bardzo proszę zostań jeszcze chwilkę i skomentuj. Dla mnie komentarze to motywacja do dalszego pisania! :)